
James A. Moody 
Attorney and Counselor at Law 

1101 30th Street, N.W. 
Suite 300 

Washington, D.C.  20007 
 

Voice: (202) 298-4766 
Fax: (202) 944-8611 

Email: moodyjim@aol.com 
 
 

December 13, 2016 
 
BY ELECTRONIC AND REGULAR MAIL  
  
James A. McLaughlin, 
Deputy General Counsel 
The Washington Post  
 1301 K Street NW  
Washington DC 20071  
 
Re: Response to James A. McLaughlin’s letter of December 7, 2016; second request for 
retraction of “Russian propaganda effort helped spread ‘fake news’ during election, experts 
say” (November 24, 2016), for public apology, and for opportunity to respond. 
 
Dear Mr. McLaughlin,  
 
 Thank you for your December 9 letter, which raises further issues.  I write on 
behalf of my clients (“Clients”), Aurora Advisors Incorporated (“Aurora”) which 
publishes the finance and economics website Naked Capitalism  
(nakedcapitalism.com), Black Agenda Report , LLC which publishes Black Agenda Report 
(blackagendareport.com), The Institute for Political Economy, which publishes the website 
Paul Craig Roberts (paulcraigroberts.org), and The Institute for the Advancement of Public 
Journalistic Clarity, which publishes the website Counterpunch (counterpunch.org), to 
reiterate the request initially made on behalf of Aurora in our letter dated December 4, 2016 
(“Letter”), now on behalf of Clients, that the article by Craig Timberg, “Russian propaganda 
effort helped spread ‘fake news’ during election, experts say” (“Fake News”) 
[https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian- 
propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts- 
say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html] published  
by the Washington Post on Thursday, November 24, be immediately removed from your  
website and all web-accessible archives.  Clients also ask, as Aurora did previously, for a 
prominent public apology for the false and defamatory accusations made in Fake News and 

 



for an equally prominent (i.e. not in a “Comments” section) opportunity to respond.   
 
 Letter discussed why Fake News is per se defamatory and how it has done substantial 
harm to Aurora. The other Clients have suffered similar harm, including but not limited to 
damage to profitability, reputation and policy impact; diversion of scarce reporting and 
managerial resources to respond to concerned inquires and debunk the Post’s attack, loss of 
readers: and harm to writers and editors associated with Clients, such as ridicule, emotional 
distress, loss of reputation, and risk to future career advancement, including for example, 
difficulty passing background and security checks. 
 
 In addition to replying to Letter, you also responded to Truthdig, LLC regarding Fake 
News via your letter dated December 7, 2016.  We note that these letters overlap substantially.  
However, one claim made only in your response to Letter, in disputing its demand for 
correction, is demonstrably counterfactual, and so egregiously so as to call into question the 
caliber of your internal review with respect to the other assertions about the Washington Post’s 
internal procedures. 
 
 We continue to demand a correction with respect to this statement in your letter 
and the related claim in Fake News that the information from PropOrNot was provided 
to you on an embargoed basis prior to publication: 
 

One of them was PropOrNot, a group that insists on public anonymity, which 
issued a report identifying more than 200 websites that, in its view, wittingly 
or unwittingly published or echoed Russian propaganda. 

 
 The list of 200 websites (actually 199 since one name was duplicated, so the 
“more than 200” is another error that separately calls for correction) was not in the 
embargoed report that is the foundation of Mr. Timberg’s article.  The report and the list 
of 199 sites are entirely different documents published at different times. Moreover, the 
199-site list was public before you published Fake News. Had Mr. Timberg, your 
editors and fact-checkers merely skimmed the embargoed report, they would have 
easily seen there was no long list of websites in it.1  Your response evidently failed to 
include any independent verification with respect to the issues the Letter. 
 
 A preliminary version of the list (with 178 names) had been published on 
PropOrNot’s website at least as of November 9, 2016.  Aurora was notified of its 
existence shortly before Fake News ran (when the list then contained 199 websites) but 

                                                
1 The report on the PropOrNot website, under “The Report” tab, is labeled as “Embargoed Until 
Midnight PST Fri Nov 26” [sic] and is thus the report provided to Mr. Timberg. 



chose not to debunk it since PropOrNot’s site was getting unmeasurably low traffic at 
that time.  
 
 Thus your response to Letter demonstrates an abject failure to investigate Mr. Timberg’s 
reporting or basic facts regarding PropOrNot: 
 
 In three separate places in your letter, you dispute the Article’s description  
 of the timing of publication of the PropOrNot report, and you demand a  
 correction of the Post’s reference to having received an “advance copy.”  
 The reference was accurate. At the time of the Article’s publication  

(November 24), PropOrNot had not publicly released its report. That took 
place on November 26. We do not doubt your claim that Naked Capitalism  

 had obtained a copy before the official release, or that leaked copies may  
 have been available online. Nevertheless, the Article’s description was  
 correct.   
 
 Your response confirms that responsible parties at the Washington Post, neglected 
to make even a cursory investigation of source materials for a first page article even 
after Fake News had became an object of widespread opprobrium.  Had Mr. Timberg, 
his editors, or any fact-checker merely skimmed the embargoed report (which is clearly 
identical to the one now on PropOrNot’s site; that version prominently displays the 
embargo language and the authorized release time of “Midnight PST, Fri Nov 26”), it 
would be easy to see that it contains no list of  “more than 200 websites.”  
 
 In addition, had Mr. Timberg, his editors, or any fact-checkers looked at the list at 
PropOrNot’s website, it would have seemed incumbent on them to investigate the site 
further, which should not have been hard since it then had only two pages in addition to 
its home page.  The second page was “Frequently Asked Questions.”2 That short 
section defames Aurora and the other Clients by among other things, calling for them to 
be investigated for possible violations of the Espionage Act and the Foreign Agent 
Registration Act by the FBI and Department of Justice (Item #7) and depicting all sites 
on the list as having “controllers abroad” (Item #11).  
 
 As many other journalists have pointed out, such unsubstantiated, hair-on-fire, and 
potentially defamatory claims should have led Mr. Timberg and the Washington Post to 
exercise far more caution in relying on PropOrNot as a source, particularly given its 

                                                
2 “Frequently Asked Questions,” PropOrNot.com, November 26, 2016. Our downloaded version 
of November 23, 2016 shows it to be virtually identical to the November 26 version, particularly 
with respect to the defamatory statements.  



lack of any reputation whatsoever and its extreme and unreasonable insistence on 
secrecy.3 
  
 Your other defenses of Fake News rest on three arguments: 
 

 The Washington Post was merely reporting on the claims of PropOrNot, along 
with those of other sources, and not engaging in advocacy 
 
Fake News did not name Naked Capitalism or the sites published by the other 
Clients, and hence is not responsible for any damage done to them 
 
The damage to the defamed sites would be remedied if they were  removed from 
PropOrNot’s list 
 

 Experts in journalism have deemed these arguments, which are also embodied in the 
“Editor’s Note” currently associated with Fake News to be disingenuous and the Washington 
Post’s response therefore inadequate.  As the Columbia Journalism Review said (emphasis 
original):4 
  
 It leaves much to be desired…. 
 

More importantly, the editor’s note vaults into verbal gymnastics in an attempt to 
simultaneously rationalize and distance itself from an obviously flawed primary source. 
Any data analysis is only as good as the sum of its parts, and it’s clear that PropOrNot’s 
methodology was lacking. 

 
The Post, of course, was merely reporting what PropOrNot said. Yet it used declarative 
language throughout, sans caveat, lending credence to a largely unknown organization 
that lumps together independent left-wing publications and legitimately Russian-backed 
news services. The Post diminished its credibility at a time when media credibility is in 
short supply, and the non-apologetic editor’s note doesn’t help. 

 

                                                
3 See among many others, “Why Are Media Outlets Still Citing Discredited ‘Fake News’ Blacklist?” 
FAIR, December 1, 2016 (available at http://fair.org/home/why-are-media-outlets-still-citing-
discredited-fake-news-blacklist/) 
4 David Uberti, “Washington Post story blurs the definition of fake news,” Columbia Journalism 
Review, December 8, 2016 (available at 
http://www.cjr.org/criticism/washington_post_fake_news_russian_propaganda.php) 



Media watchdog FAIR wrote:5 
 
Almost two weeks after its article ran, the Post ran a sort of correction in the 
form of an editorial comment in italics pasted on top of the online edition of 
Timberg’s November 24 piece (where only those looking for the by then old 
original story would find it.)….  
 
Of course, the damage was already done, as the original article achieved 
widespread circulation via the Post’s wire service; it would be up to all those 
news organizations that bought and ran the story, or reported their own 
versions of it, to make any correction. 
 
Meanwhile, the facile dodge of “we didn’t name the sites” ignores the reality 
that the Post had prominently showcased PropOrNot and let its name vouch 
for the heretofore unknown group’s credibility. The paper didn’t have to run 
the list; anyone with a smartphone could do a Google search, find 
PropOrNot’s website as the first listing, go to the homepage and find a link 
button headed “The List.” 
 
And apparently plenty of readers did that. While thanks to the Post’s grant of 
anonymity, PropOrNot’s hidden principals remained safe from inquiring 
reporters and Russian hackers alike, editors of sites named on its McCarthyite 
hit list quickly found themselves deluged with venomous calls and emails. As 
Jeffrey St. Clair, a co-founder and editor of CounterPunch.org, another site 
listed prominently as a propaganda tool, recalls, “The morning after the Post 
published its article, I found 1,000 emails in my inbox, mostly hate mail and 
death threats.” 
 

 Due to not only to the Post’s reputation but also to the prominent placement you gave to 
Fake News, the damage done to Clients is increasing with the passage of time.  Despite your 
“Editor’s Note,” both Fake News and its now widely discredited source PropOrNot are still 
being picked up uncritically as authoritative sources on, rather than of, “fake news.” 
 
 For example, Counterpunch has been dropped from Google News’ news feed, 
and the timing coincides with the publication of Fake News.  Counterpunch asked 
to be reinstated and was refused, even though Counterpunch secured its removal 

                                                
5 Dave Lindorff, “Rather Than Exposing Propaganda, WaPo Shows How It’s Done,” FAIR, 
December 8, 2016 (available at http://fair.org/home/rather-than-exposing-propaganda-wapo-
shows-how-its-done/) 



from PropOrNot’s list. 
 
 In addition, a CNN story on “fake news” released after the “Editor’s Note” was 
published,6 cites a linked “two studies” as the “apparent reference” for Hillary Clinton’s call for 
legislation to deal with the threat of foreign propaganda.  That link goes to an older CNN story. 
The widely debunked PropOrNot “study,” described in some detail, is in fact one of those two 
“studies.”7 
 
 Thus a source from which you are now attempting to distance yourself is being treated by 
CNN as even more authoritative by virtue of being an “apparent” source for Hillary Clinton. 
Even worse, CNN’s insinuation about Fake News’ past and continuing influence on Clinton by 
virtue of your refusal to retract the story and issue a prominent apology may be accurate. 
 
 Similarly, EIi Pariser, the founder of Moveon.org and Avaaz, who also co-
founded Upworthy with a Facebook co-founder as the lead investor, is heading a 
large scale, multi-faceted, crowdsourced effort to combat “fake news.”  Its 
foundational document, a work in progress,8 includes both PropOrNot and Fake 
News as sources for “fake news” sites.  A writer for Naked Capitalism who has 
been harmed by PropOrNot and Fake News and also knows Pariser personally 
asked Pariser to remove all references to PropOrNot and Fake News from the 
crowdsourced document.  Pariser refused despite being told the allegations were 
false and that the “Editor’s Note” demonstrated that the Washington Post did not 
really stand behind PropOrNot or its blacklist. 
 
 You have made damaging false accusations against Clients and you have not rectified the 
considerable harm done.  Please immediately remove these documents from the web and 
provide an equivalent opportunity to respond.  I look forward to hearing from you within 
three business days.  Please contact me if I can provide further information. 
 
                                                
6 Dan Merica, “Hillary Clinton calls ‘fake news” an epidemic with real world consequences,” 
CNN, December 8. 2016 (available at http://www.cnn.com/2016/12/08/politics/hillary-clinton-
fake-news-epidemic/index.html) 
7 Jim Dougherty, “The reality behind Russia’s fake news,” CNN, December 2, 2016 (available at 
http://www.cnn.com/2016/12/02/politics/russia-fake-news-reality/). Mr. Doughery’s reliance on 
the Washington Post and failure to do his own reporting can be seen via his article repeating the 
error in the Fake News, that the “report” to which the CNN article links, contains PropOrNot’s 
list of supposed propagandists: “PropOrNot’s report lists 200 websites….” 
8 “eMedia ReDesign: The New Realities,” Design Solutions for Fake News,” Google Docs 
(available at 
https://docs.google.com/document/d/1OPghC4ra6QLhaHhW8QvPJRMKGEXT7KaZtG_7s5-
UQrw/edit#heading=h.97o89pmf8ct6) 



         Sincerely,  
 
         /s/ James A. Moody  
 
         James A. Moody  

   Counsel to above-listed Clients 


