
 
One Franklin Square – 1301 K Street, N.W. 

WASHINGTON, D.C. 20071 
 

 

JAMES A. MCLAUGHLIN 
DEPUTY GENERAL COUNSEL 

TEL:    (202) 334-7988 

FAX:   (202) 334-5075 

E-MAIL: james.mclaughlin@washpost.com 

 

December 9, 2016 

 

BY EMAIL (moodyjim@aol.com) 

 
James A. Moody, Esq. 

Attorney and Counselor at Law 

 

Re: “Russian Propaganda effort helped spread ‘fake news’ during 

election, experts say,” by Craig Timberg, The Washington Post 

(Nov. 24, 2016)   

 

Dear Mr. Moody: 

 

This responds to your December 4 letter to Fred Ryan and Marty Baron 

regarding the above-referenced article (the “Article”).1 You assert that the Article was 

false and defamatory of the website Naked Capitalism, published by your client, 

Aurora Advisers Incorporated, and demand that the Post publish a retraction and 

apology. We decline to do so for the reasons detailed below.  

 

First, it should be pointed out that the Article was a news story about the work 

of several independent researchers (PropOrNot, Foreign Policy Institute, Rand 

Corporation, and George Washington University’s Elliott School of International 

Affairs) concerning a subject of unquestionable importance – namely, the impact, if 

any, of Russian propaganda efforts on American democracy and interests in recent 

years. The Post described the major conclusions of these groups, with clear 

attributions to the groups themselves, and did not purport to endorse or validate them. 

We think readers commonly recognize that a news organization does not express 

editorial-style approval of the underlying conclusions of researchers, whatever the 

field, simply by virtue of reporting on them. Similarly, the Post’s news coverage of 

PropOrNot’s research was not an endorsement of its research conclusions, much less 

                                                 
1 While your letter is dated Sunday, December 4, and requests a reply within three 

business days, it was not received until it was transmitted to Mr. Baron by email on 

Tuesday, December 6. 



James A. Moody, Esq.  

December 9, 2016 

Page 2  
 

its micro-level findings with respect to each of more than 200 different sites (none of 

which was mentioned, or even linked to, by the Post).2  

 

Nevertheless, in order to err on the side of fairness and clarity, the Post has 

published the following editor’s note stating explicitly that the Article was not an 

endorsement of the research it described: 

 

“The Washington Post on November 24 published a story on the work of 

researchers who have examined what they say are Russian propaganda efforts 

to undermine American democracy and interests. One of them was PropOrNot, 

a group that insists on public anonymity, which issued a report identifying 

more than 200 websites that, in its view, wittingly or unwittingly published or 

echoed Russian propaganda. A number of those sites have objected to being 

included on PropOrNot’s list, and some of the sites, as well as others not on 

the list, have publicly challenged the group’s methodology and conclusions. 

The Post, which did not name any of the sites, does not itself vouch for the 

validity of PropOrNot’s findings regarding any individual media outlet, nor 

did the article purport to do so. Since publication of The Post’s story, 

PropOrNot has removed some sites from its list.” 

 

In keeping with our regular practice, the editor’s note is now prominently appended to 

the top of the online story where no future reader could fail to see it. It was also 

published in the print newspaper on December 8. 

 

We believe the editor’s note appropriately responds to the issues you have 

raised, but let me also address some of your client’s specific claims:  

 

• You assert that the Article “identified,” “denigrated,” and “smeared” 

Naked Capitalism, and quote, in support, language from the second 

paragraph of the story that was clearly a summary of common themes 

found throughout multiple research studies, not a claim about any specific 

site. (I am referring to the Article’s statement that researchers found that 

Russian propaganda “echoed and amplified right-wing sites across the 

Internet” and “sought to heighten the appearance of international tensions 

and promote fear of looming hostilities with nuclear-armed Russia.”) You 

construe these comments as accusations regarding Naked Capitalism. As 

noted, however, Naked Capitalism was never mentioned or discussed in 

the Article. It is implausible that readers would have understood the Article 

                                                 
2 As you appear to acknowledge, the Post only provided a hyperlink to the PropOrNot 

report itself, which does not identify Naked Capitalism. The “list” document appears 

elsewhere on the group’s site.  The Article referred to the existence of that list but did not 

publish, copy, or link to it. 



James A. Moody, Esq.  

December 9, 2016 

Page 3  
 

to be making a factual claim of any kind about that specific website. 

Furthermore, the statements in the paragraph you cited are self-evidently 

about Russia itself, not the sites identified by PropOrNot. (Their antecedent 

was “Russia’s increasingly sophisticated propaganda machinery”). 

  

• You assert that the Article “called upon Facebook and Google to ‘crack 

down on fake news,’” apparently by censoring Naked Capitalism.” In fact, 

the Article did not “call upon” Facebook or Google to do anything. The 

full quote makes this clear – the Article said that “[t]he sophistication of 

the Russian tactics may complicate efforts by Facebook and Google to 

crack down on ‘fake news,’ as they have vowed to do. . . .” This was 

plainly a reference to Facebook and Google’s efforts, not a call for action. 

Nor can this sentence seriously be read as advocating censorship of Naked 

Capitalism, a widely respected website. 

 

• You criticize the Post for not contacting Naked Capitalism for comment 

before publication. We certainly would have done so if the Article had 

mentioned or specifically discussed Naked Capitalism (for instance, as an 

example of PropOrNot’s allegations). But it did not. The implication of 

your logic is that the Post was obligated to contact all 200 sites identified 

in PropOrNot’s work – or, put generally, that the press must seek comment 

from every entity mentioned in a negative way in any document to which it 

even refers in its coverage. That would obviously be an unworkable 

approach, and it has never been the customary practice. 

 

• You criticize the Article for not providing more information about the 

backgrounds of three individuals whom you describe as “so-called 

researchers” (Clint Watts, Andrew Weisburd, and J.M. Berger) as well as 

“the ‘team’ at PropOrNot,” and for not disclosing “the methodology, 

protocols, or algorithms such ‘researchers’ may or may not have 

followed.” The three individuals are all associated with the Foreign Policy 

Institute, as the Article discloses – Watts is a fellow there, and Weisburd 

and Berger are researchers. It would have been odd to recite their 

professional qualifications when their work was only briefly discussed 

(two paragraphs in a 34-paragraph story) and a link was provided to the 

cited paper. In any event, since their research is not part of the PropOrNot 

study that your client disputes, it is unclear why you are questioning their 

credentials.  

 

As for PropOrNot itself, the Article’s description of the organization as “a 

nonpartisan collective of researchers with foreign policy, military and 

technology backgrounds” is fully substantiated by Craig Timberg’s 

reporting, which included, among other things, interviews of sources both 



James A. Moody, Esq.  

December 9, 2016 

Page 4  
 

within and outside PropOrNot, background checks of individuals involved 

with the group, and vetting of the group’s reputation and work with other 

independent researchers. PropOrNot’s analytical methods are also 

described in the Article, albeit not at the highly technical level that you 

apparently would have preferred. (We do not believe it is necessary for a 

newspaper article to delve into the precise “algorithms” and “protocols” 

used in independent research studies.) A fuller description of the group’s 

methodology is available in its public report. 

 

• In three separate places in your letter, you dispute the Article’s description 

of the timing of publication of the PropOrNot report, and you demand a 

correction of the Post’s reference to having received an “advance copy.” 

The reference was accurate. At the time of the Article’s publication 

(November 24), PropOrNot had not publicly released its report. That took 

place on November 26. We do not doubt your claim that Naked Capitalism 

had obtained a copy before the official release, or that leaked copies may 

have been available online. Nevertheless, the Article’s description was 

correct.  

 

In sum, we reject the contention that the Article made false statements about, 

or was defamatory of, Naked Capitalism, or that there is a basis to hold the Post 

responsible for any alleged errors in PropOrNot’s list. Any further concerns you have 

about your client’s inclusion in that list should be directed to PropOrNot as the entity 

that published and maintains it. As mentioned in the editor’s note, PropOrNot has 

removed some websites from its list, and we presume it would respond appropriately 

to any showing you can make that Naked Capitalism should also be removed. 

 

Please let me know if you would like to discuss this matter further.  

 

Sincerely, 

 

/s/ James A. McLaughlin 

 

James A. McLaughlin 

  

Copies (electronic): 

 

Frederic J. Ryan, Jr. 

Publisher & CEO 

 

Marty Baron  

Executive Editor 

 



James A. Moody, Esq.  

December 9, 2016 

Page 5  
 

Jay Kennedy, Esq. 

VP & General Counsel 

  


